Jag gillar mitt jobb - om yrket personlig assistentIfAs webbsidaFöreningen JAGs webbsidakontakta osssök jobb som personlig assistentom yrkettill förstasidan

Yrket personlig assistent

En personlig assistent hjälper en person med funktionshinder med olika saker som han inte kan göra själv. En personlig assistent arbetar åt en enda person. Det är bara personer med stora funktionshinder som har rätt till personlig assistans. Läs mer om LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshinder här i lättläst version.


Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna beror på vem man arbetar hos.

Man kan till exempel hjälpa personen med att sköta sin hygien och klä sig, handla, laga mat och äta, köra rullstol eller kommunicera, ta hand om sina barn och sköta sitt hem.

Som personlig assistent följer man med den man arbetar hos. Ibland arbetar man i hans eller hennes hem, ibland är man någon annanstans.

Det är den som har personlig assistans som bestämmer vad assistenten ska göra och när det ska göras.


Informationsprojektet om yrket personlig assistent

Lagen om personlig assistans i Sverige kom 1994.
Idag har ca 12 000 personer statlig assistansersättning. Totalt arbetar ca 50 000 personer som personliga assistenter. Fler personliga assistenter kommer att behövas i framtiden.

Föreningen JAG och IfA fått pengar från Allmänna arvsfonden för ett projekt om yrket personliga assistent.
Projektet ska lära alla svenskar om yrket personlig assistent.
Man vill också att fler ska vilja jobba som personliga assistenter.

Projektet har visat reklamfilmer i TV, annonserat i tidningar, och gjort två informationsmagasin. Här kan du titta på filmerna.

till sidans topp

bilder på dem som är med i filmerna