Jag gillar mitt jobb - om yrket personlig assistentIfAs webbsidaFöreningen JAGs webbsidakontakta osssök jobb som personlig assistentom yrkettill förstasidan

Filmer Infomagasin Fickfolder Annonser Kampanj till unga
Kampanjen

Här presenteras några av beståndsdelarna i
informationskampanjen
. Du kan se filmerna, läsa annonser och foldrar.
3 av 4 ungdomar har sett kampanjen! Läs om kampanjmätningen här.
Informationsfilmer

Bilder från filmerna'
Klicka t.v. i bilden för modemversion och t.h. för fast uppkoppling

4 olika reklamfilmer av Kristian Petri. Filmerna bygger på dokumentära intervjuer med assistenter och assistansanvändare.

Det finns även en fem minuters version av filmen som skolor och arbetsförmedlingar kan beställa (ni betalar endast portot). Beställ den här.

Klicka på bilderna för att se på filmerna.

till sidtopp

Infomagasin 1 och 2 Informationsmagasinen

Det finns två magasin där man kan läsa vad personliga assistenter tycker om sitt jobb.

Läs Infomagasin 1 (pdf-fil)
Läs Infomagasin 2 (pdf-fil)

Magasinen finns på arbetsförmedlingar samt hos studie- och yrkesvägledare på skolor.
Båda magasinen kan beställas här kostnadsfritt (ni betalar endast portot).
till sidtopp

Information till unga

Är du av det rätta virket? Testa dig själv om du passar som personlig assistent (Testet är ej aktivt)Ett samarbete inleddes med en av de största mötesplatserna för unga på Internet; www.lunarstorm.se. Där fanns ett test och ett diskussionsforum om yrket personlig assistent. Diskussionsforumet finns ännu kvar på Lunarstorm. till sidtopp

FickfoldernFickfolder till ambassadörer

Under 2004 blev tusentals personliga asisstenter ambassadörer för sitt yrke. De bär kampanjens t-shirt och berättar om sitt yrke för intresserade. De delar också ut fickfoldrar med frågor och svar om yrket.
Läs foldern här.
till sidtopp

Annonser

Den första annonsen

Kampanjen inleddes med en annons i kvällspress, Metro och Kommunalarbetaren. I annonsen berättar brukarna, här representerade av ordföranden i två brukarorganisationer varför kampanjen görs.

Läs annonsen

I de efterföljande annonserna berättade personliga assistenter personligt om sina jobb. Annonserna gick i kvällstidningarnas söndagsbilagor.

Annonseringen våren 2005 handlar huvudsakligen om novelltävlingen. Läs om novelltävlingen här.

till sidtopp

Vad fick kampanjen för resultat?

Enligt en undersökning genomförd i november 2004 av det oberoende undersökningsföretaget Carat, var det en lyckad kampanj:

74 %, tre av fyra ungdomar 15-25 år har sett kampanjen.

58 % av allmänheten mellan 15-54 år har sett kampanjen.

80 % kunde ange ett eller flera budskap från kampanjen.

70 % uppfattade att det handlade om yrket personlig assistent.

23 % uppger att de ändrat sin uppfattning om yrket (till det positiva) efter att de sett kampanjen.

till sidtopp